Friday, November 11, 2011

Samakah aku seperti mereka....





 Hadis Nabi saw yang bermaksud :
“Islam bermula dengan asing dan ia akan kembali asing seperti permulaannya, maka beruntunglah orang yang asing.” 


Persoalannya...........siapakah aku dan siapakah mereka??? apa perbezaannya....
sedangkan ALLAH menjadikan aku dan mereka dari sumber yang sama..

ALLAH sendiri berfirman :Maksudnya: Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah; (23:12)

Lalu apa bezanya aku dan mereka???

Akidah yang membezakan aku dan mereka...

Allah Swt berfirman, "Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi." (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)", (Qs. Al A’raaf, 7 : 172).

Mungkin mereka terlupa janji mereka pada sang Pencipta aku dan mereka...
Aku bersyukur kerana ALLAH memberikan hidayah kepadaku.
Lantas siapa aku hari ini??
akulah manusia ghuraba' yang terlalu asing bagi mereka......

Lalu siapakah anda???
adakah anda manusia ghuraba' ?
atau........
anda adalah sebahagian dari mereka???

renung2 kan.....selamat beramal.




1 comment: