Monday, January 23, 2012

Misi mencari kesolehahan ku...

Assalamualaikum.....alhamdulillah setelah sekian lama baru berkesempatan update blog...Terasa ingin meluahkan segalanya yang terbuku di hati..Sepanjang perjalanan ini aku letih..aku buntu mencari jalan untuk aku menjadi seorang wanita yang solehah, yang dirindui oleh para penghuni langit kesemuanya, yang menjadi pujian di sisi ALLAH... sungguh!! aku rindu teramat rindu untuk menjadi wanita yang terbaik di sisi ALLAH...tapi benarlah !! nilai syurga itu bukan murah...aku perlu melangkah dengan gagah agar aku tak rebah..Tapi apakan daya aku bukan Rabiatul Adawiah, aku bukan Ainul Mardiah aku bukan wanita yang setegar mereka...aku hanya insan kerdil yang lemah,  yang masih mencari secebis cahaya untuk menyuluh perjalananku menuju Penciptaku...

Saban hari aku berfikir bagaimana ingin meneruskan misi mencari ke'solehah'an ku....aku buntu!!Buntu!!!...Aku hilang seluruh kewarasan akalku... kadang kala aku hampir berputus asa..Tapi ALLAH menyapaku dalam firmanNYA.


Firman Allah bermaksud: “Katakanlah: Wahai hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, jangan kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa semuanya. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepada-Nya sebelum datang azab kepadamu Kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi).” (Surah al-Zumar, ayat 53-54)
 Aku yakin ALLAH sayang kepadaku....

Baginda SAW bersabda bermaksud: “Apabila Allah mencintai seseorang maka ia membuatnya faham mengenai agamanya.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Aku tidak akan berputus asa lagi....!!


InsyaALLAH...pertama2 kalinya betulkan niat balik..

“Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.
Hadis ini diriwayat oleh dua orang Imam Ahli Hadis; Abu Abdullah Muhammad ibn Ismail ibn Ibrahim ibn al-Mughirah ibn Barzirbah al-Bukhari dan Abu al-Husain Muslim ibn al-Hajjaj ibn Muslim al-Qusyairie al-Naisaburi dalam kitab sahih mereka berdua yang merupakan antara kitab yang paling sahih” Hadis ini adalah salah satu hadis utama dalam lslam.
Ingat!! hidup kita ni umpama seorang petani yang bercucuk tanam bagi mendapatkan hasil untuk di bawa ke perjalanan seterusnya..Tapi tika ini, ku rasakan amal yang ku bawa terlalu sedikit...layakkah aku untuk bergelar ahli syurga andai dosa ku melebihi amalku...aku lemah memikirkan ini.. 
Betapa ramainya manusia yg beramal dengan amalan ahli syurga, dan begitu juga betapa ramainya manusia yg beramal dengan amalan ahli neraka...aku di mana???
Penat aku berfikir...
Layakkah aku??? ermmm...tiada jawapan tika ini.
So,aku perlu beramal dengan amalan ahli syurga...
solat yang kusyuk,baca al Quran..zikir yang setiasa dibibirku...dan banyak lagi..
aku perlu beriman kepada ALLAH...
Sebelum ni aku hanya faham beriman kpd ALLAH tu macam ikut suruhanNYA dan tinggalkan laranganNYA...tapi lebih specificnya "BERIMAN" tu sebenarnya yakin kepada ALLAH dengan sebenar-benarnya...Yakin dengan sifat2 ALLAH Yang Maha Melihat misalnya,so kita xkan sekali-kali berani untuk buat dosa kerna kita yakin ALLAH sedang melihat..
ermm....
natilah sambung lagi.....ada hal kejap..








No comments:

Post a Comment