Wednesday, February 1, 2012

Kemanisan bertemu ALLAH..

Assalamualaikum,pertama2 kali bersyukur kita kepada ALLAH yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
Alhamdulillah ya ALLAH...
Alhamdulillah kerana ALLAH masih memberi  nikmat  iman dan nikmat Islam yang sangat besar kepada kita. Tak semua manusia yang dapat mengecapi nikmat ini..Tapi kerana kasih sayang ALLAH kepada kita  ALLAH memilih hati-hati kita untuk mendapat iman dan Islam itu..Alhamdulillah!!
Apabila akhirat ada dalam hati, maka akan datanglah dunia menemaninya. Tapi apabila dunia ada di hati maka akhirat tidaklah akan menemaninya. Itu karena akhirat mulia dan dermawan, sedangkan dunia adalah hina” (Abu Sulaiman Ad Daroni)
s‎" Ya Allah letakkan dunia ditanganku. Jangan di hatiku. " Doa Rasulullah s.a.w ;)
Bila hati kita dipenuhi kecintaan kepada dunia, kita tidak akan sesekali merasai kemanisan ibadah malah kita tidak akan merasai kerinduan kepada ALLAH SWT.
Pernah ada seseorang bertanya kpd ku bagaimana nak khusyuk solat,dia tanya lagi apa yang kau fikir time solat. Saat hati masih dipenuhi dosa dan noda, aku malu ditanya begitu sedangkan solatku sendiri masih belum sempurna. Tapi aku hanya menjawab pandang tempat sujud, insyaALLAH boleh khusyuk...Tapi....
Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.
(Surah As-Shaf Ayat 2-3)
                                                                   
Aku cuba praktikkan apa yang ku katakan..Tapi aku tetap tidak merasakan kemanisan beribadah,aku sendiri tak mampu merasai khusyuk itu. Tiap hari aku akan berdoa agar ALLAH terima solat aku, ALLAH terima taubat aku, ALLAH terima amalan aku. Aku selalu rindu untuk rasai kemanisan beribadah itu sendiri. Aku hafal bacaan dalam solat, aku tetap tak dapat khusyuk sepenuhnya. Kini aku baru sedar apa silapku..
Aku membawa dunia bersamaku..
Wahai sahabat, sebelum kita solat kosongkan fikiran kita, tanamkan rasa rindu kita untuk bertemu dengan ALLAH. Tanamkan rasa malu dengan menyedari segala kelemahan dan kesalahan kita,diri kita kotor sahabat penuh dengan dosa dan noda, malu untuk berhadapan dengan ALLAH, tapi yakinlah hanya ALLAH saja yang boleh ampunkan kita.mintalah padanya. Fahamkan tiap bacaan yang kita baca,anggap ALLAH dihadapan kita.Subhanallah.!!
Dalam meneruskan misi mencari taqwa ini, bila kita meletakkan akhirat di hati dan dunia hanya di tangan kita..InsyaALLAH kita pasti berjaya..Tapi sukar kan?? Diriku sendiri masih dalam perjalanan mencari taqwa.
Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; akhirnya ia menjadi hancur bersepai; dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu), dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat). Dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.(surah al hadiid:20)

Akhir sekali,ku mohon keampunan ALLAH andai tersalah dan ku mohon kemaafan andai catatan ku kali ini punya kelemahan.Aku juga masih dalam perjalanan mencari redha ALLAH malah masih bertatih..Moga catatan kali ini membawa keberkatan dan manfaat pada kita semua.aminn...

No comments:

Post a Comment